Blog van de Spaanse talenschool Tía Tula Spaans leren in Salamanca, Spanje. Spaanse talenschool Tía Tula 蒂亚图拉 博客 (blog de Tía Tula en chino) ティアトゥラ スペイン語学校のブログ (blog de Tía Tula en japonés) Blog van de Spaanse talenschool Tía Tula Blog da Tía Tula, Colégio de Espanhol Blog di Tía Tula, Scuola di Spagnolo Blog de l'école d'espagnol Tía Tula Tía Tula Spanish School Blog Blog de Tía Tula, Colegio de Español

Semana Santa in Salamanca


Semana Santa is in volle gang, de heilige week voor Pasen, waarin er elke dag processies te zien zijn. De processies, of optochten, bestaan uit groepen kerkgangers die zich langzaam voortbewegen met muziekinstrumenten en zware ladingen (zoals beelden van Maria of Christus). Tijdens dit lijden, wat er soms tot bloedens aan toe gaat, laten zij zien solidair te zijn aan Jezus tijdens zijn kruisiging. 

Het verhaal gaat dat er in sommige landen mensen zichzelf laten kruisigen uit solidariteit. Voor mij is het een beetje een angstaanjagend idee, en de namen van de processies klinken ook niet zo gezellig. Ik heb me toch over laten halen om een processie te kijken met de naam: Hermandad de Nuestro Padre Jesús Flagelado y Nuestra Señora de las Lágrimas, Broederschap van Onze Vader de toegetakelde Jezus en Onze Vrouw met de tranen. 

De mannen met hoge puntmutsen, in verschillende kleuren, doen het lijken op de racistische groepering in de Verenigde Staten.

Bijgevoegd zijn de foto´s van de processie vanaf het balkon van Tia Tula. Voor mij was het een bijzondere ervaring, met de sfeer en muziek. Maar ik heb besloten dat het toch niet echt mijn ding is. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten